Teknologia

Entradilla

Euskadi Europako trenbide-sektorearen deskarbonizazioaren abangoardian 

Body

Euskotrenek, Eusko Jaurlaritzako Lurralde Plangintza, Etxebizitza eta Garraio Sailaren barruan dagoen Sozietate Publikoak, Euskadiko garraioen operadore liderrak, eta CAF Power & Automationek, ontziratutako energiaren trakzio-, kontrol- eta metaketa-konponbideetan erreferentea den CAF taldearen enpresa teknologikoak, garraio jasangarriagoa lortzeko estrategian  mugarri garrantzitsua lortu dute. Trakzio elektrikoko abangoardiako erdieroaleak dituzten aldiriko trenen lehen zerbitzu-urtera lortu ondoren, teknologia hori ezartzeak deskarbonizaziorako bidea errazten laguntzen du, haren eraginkortasuna nabarmen handitu baita. Egindako azterketen arabera, bihurgailu berriaren energia-kontsumoa egungoa baino %7 txikiagoa da, eta balio hori %10eraino hobetzeko itxaropena dago.


Horrela, Euskotren Silizio Karburoaren (SIC) teknologia bidaiariekin zerbitzuan jarri duen Europako lehen operadorea izan da. Euskadin CAF Power & Automationek garatutako teknologia da, energia-efizientzia nabarmen handitzea ahalbidetzen duena, eta potentzia-bihurgailuen tamaina eta pisua murriztea ahalbidetzen duena, horiek baitira energia elektrikoa trenaren motorrek eragiten duten indar bihurtzeko ardura dutenak. Horrekin batera, trenaren fidagarritasun eta eskuragarritasun handiagoa lortu da, eta ohiko mantentze-kostuak murriztu dira. Proiektu honetan parte hartu duen tren-unitateak 191.974kilometro egin ditu, Euskotrenen trenbide gehienetatik zirkulatuz.


"Irtenbide teknologiko berritzaileak eta lehiakorrak eskaintzea da gure helburuetako bat", adierazi du Iñigo Balda CAF P&A-ko zuzendari nagusiak. "Shif2Rail proiektu europarrari esker, eta IKERLAN gure bazkide teknologikoaren laguntzarekin, Europan lehenengoak izatea lortu dugu teknologia hori aplikatuta. Trakzio-ekipo berri horri esker, energia nabarmen aurreztu ahal izango da, pisua, bolumena eta zarata akustikoa murrizteaz gain. Horri esker, trenak ahalmen handiagoa izango du, bai maiztasunari dagokionez, bai bidaiari kopuruari dagokionez."


Bestalde, Euskotreneko zuzendari nagusi Javier Seoanek honako hau gaineratu du: "Harro egoteko modukoa da Shif2Rail bezalako proiektu europar batean parte hartzea, Euskotrenen berrikuntza-estrategiaren ardatzetako bat izanik, puntako operadoreen artean abangoardia teknologikoan kokatzeko, gure material mugikorra gero eta digitalizatuago egon dadin, kontsumoaren, eskuragarritasunaren, prestazioen eta aplikazioen ikuspegitik eraginkorragoak diren trenak izateko. Eusko Jaurlaritzaren Sozietate Publiko gisa izan dituen lehen 40 urteetan, Euskotrenek bilakaera handia izan du, eta horretan funtsezko zeregina izan du material mugikorraren flota pixkanaka modernizatzeak ". 

Abangoardiako euskal teknologia 
Euskal trenbide-sektoreak azken belaunaldiko teknologiak bultzatzen jarraitzen du, energetikoki eraginkorragoak eta arinagoak diren trenak sortzeko, eta, ondorioz, enpresak eta ikerketa-zentroak sektoreko teknologia-erreferente bihurtu dira. Oraingo honetan, CAF Power & Automationek, IKERLANen laguntzarekin eta Euskotrenen laguntzarekin, silizio karburozko (SiC) erdieroale horiek garatu eta probatu ditu unitatetan, operazioa egitean.
Aipatzekoa da CAF Power & Automationek eta IKERLAN zentro teknologikoak hamarkada bat baino gehiago daramatela tren-trakzio elektrikoarekin lotutako teknologia berriak garatzeko lanean. Kasu honetan, erdieroale horien ikerketan eta bilakaeran izandako lankidetzaren ondorioz, trakzio-sistema berritzaile hori sortu da, eta horri esker, ekipoaren bolumena %32 murriztu, pisua %16 murriztu eta funtzionamenduan dagoen bitartean %35 galera gutxiago izan daitezke.


CAF Power & Automation-i buruz
CAF Power & Automation CAF Taldearen filial teknologikoa da, erreferentzia globala trenbide-sistemen diseinuan eta fabrikazioan. Trakzio-, kontrol- eta komunikazio-soluzioak eta ontziratutako energia-metaketa garatzen ditu, eta mundu osoko trenbide-ibilgailuetan integratuta daude. Konpainiak 320 langile baino gehiago ditu Donostian, Iruran eta Madrilen, baita Indian eta Estatu Batuetan ere.


Eusko Trenbideak-Ferrocarriles Vascos, S.A.ri buruz (Euskotren)
Euskotrenek 40 urte daramatza lanean, eta Euskadiko erreferentziako garraio-operadorea da. Kalitatean, jasangarritasunean, eraginkortasunean eta segurtasunean oinarritutako zerbitzu publiko baten eskaintzarekin, urtean milioika pertsonaren lekualdatze-beharrak asetzen ditu. Bizkaian eta Gipuzkoan lurraldearteko bost trenbide-linea eta metro-linea bat, Larreinetako funikularra (Trapagaran, Bizkaia), bi tranbia-zerbitzu (Bilbo eta Gasteiz) eta zenbait autobus-linea (Bizkaia eta Gipuzkoa) daude Euskotrenen ibilbidearen berme gisa. Garraio publikoaren aldeko apustu sendoa, Euskadiko mugikortasunaren ardatz egituratzaile gisa, urrats sendoz aurrera egiten ari dena etorkizunerako bidean, Euskotrenen gaur egungo mugarri txiki eta handi guztiak ahaztu gabe. Etorkizunerako estrategia sendoak ezartzeko, bere historia zaintzeko helburuarekin, Euskotrenek Azpeitian (Gipuzkoa) dagoen Burdinbidearen Euskal Museoa ere kudeatzen du.